עשור המזון והעשור של רשתות השיווק
במקביל להתפתחותה והתעצמותה של האוכלוסייה החרדית, מותגים ורשתות רבות החלו לפנות למגזר ולהתאים את המוצרים לצרכיהם של החרדים.
בשנות השמונים, גילו חברות המזון הגדולות את המגזר החרדי ומותגים מובילים כמו אוסם, תנובה, עלית (מגדים) בחרו לשווק למגזר החרדי והחלו לייצר ליין מוצרים בהתאמה לדרישות הכשרות. המגמה לא נפסקה כלל ורק בשנה האחרונה עברה 'טרה' מהפך משמעותי והתאימה את כל פסי הייצור לדרישות המחמירות ביותר של כשרות הבד"ץ במטרה לחזק את האחיזה בשוק המזון החרדי.
בשנות התשעים והאלפיים, רשתות השיווק זיהו גם הן את הפוטנציאל העסקי העצום הגלום בשוק החרדי והחלו להכניס רשתות שיווק למגזר החרדי (כמו רשת ברכת רחל ההיסטורית..) ובהמשך רשת 'יש' של שופרסל, רמי לוי מהדרין ורשת 'אושר עד' המקנות חווית קניה מלאה גם למגזר החרדי.
ובעשור האחרון רשתות השיווק הגדילו את האחיזה ואף משווקים למגזר החרדי ליין מוצרים רחב של מותג הבית בכשרות מהודרת, כרטיסי מועדון וכרטיסי אשראי ייעודים לרשת החרדית.
העשור של הכסף
גם בזירה הכלכלית חלה התפתחות אדירה בשני העשורים האחרונים, אשר התעצמה באופן משמעותי בשנים האחרונות.
אנו רואים את הבנקים הגדולים, גורמים משוק ההשקעות והנדל"ן מזהים את הפוטנציאל העצום במגזר החרדי ומתחילים לנהל מהלכי שיווק יעודיים למגזר החרדי. ובמקביל נפתחים קורסים המלמדים את תורת שוק ההון למשקיעים הקטנים בתחום הנדל"ן,
המניות או מט"ח הזוכים לביקוש ער.
לסיכום, התהליך המרתק העובר על החברה החרדית בעשורים האחרונים – יותר תקשורת (מבוקרת), יותר מותגים, יותר מוצרים ושירותים המתאימים למגזר, הרבה יותר רכבים, הרבה יותר אופציות ללימודים גבוהים ולימודי מקצוע, יותר מסעדות יוקרה כשרות למהדרין, יותר נופשים מהודרים בבתי מלון בארץ ובחו"ל לצד מגמת חיפוש אפיקי הכנסה מגוונים, הובילו את מנהלי השיווק במגוון תחומים חסר תקדים, לפנות ולשווק למגזר החרדי.
מאיץ חלקיקים בכל התחומים..
אם בכל המגזרים הדיגיטל "הרג" את הפרינט, במגזר החרדי הדיגיטל והסושיאל מצטרפים אל המגזינים, המקומונים והשבועונים וכולם יחד נקראים בשקיקה. באתרי החדשות החרדיים ובמגזינים הגדולים נכתבים מדורי כלכלה, נערכים כינוסי יוקרה לאנשי עסקים חרדים, ירידי תעסוקה והכשרה מקצועיות ואף ועידות כלכליות.
ברשתות החברתיות התפתחה קהילה גדולה של נשים וגברים (בעיקר נשים) מובילי/ות דעה וסטיילינג, נפתחו קבוצות פייסבוק ייעודיות להעצמה וחיבור של כח נשי חרדי חזק מאד.
בתחום הקולינריה, המטבח היהודי שתמיד היה ליבו של הבית הפך לגולת הכותרת. מגזיני אוכל, קבוצות בישול, מסעדות גורמה ושפים פרטיים הפכו לנורמה ולחלק מהווי החיים.
לאור הצמיחה וההתפתחות המטאורית של מגזר זה, אין ספק כי האוכלוסייה החרדית מהווה פוטנציאל כלכלי ליזמים, משווקים ואנשי עסקים המעוניינים להגדיל את היקף הלקוחות באחוזים ניכרים בעזרת שיווק נכון למגזר החרדי.
יחסי הגומלין המשתנים בין סביבת השוק והמגזר החרדי:

קיבלתם החלטה לפנות לשווק במגזר החרדי? כך תעשה את זה נכון!
מנהלי שיווק רבים, כבר זיהו את הפוטנציאל בשיווק למגזר החרדי לפני עשור או שניים, הנסיון שלהם יכול לחסוך לך דרך ארוכה..
גם אנשי שיווק מנוסים, שהצליחו לפענח ולפנות לקהלים רבים בחברה הישראלית, מבינים כיום שהדרך לא פחות חשובה מהמוצר. וגם אם יש לך מוצר מדהים, חייבים לעשות את זה נכון והדרך הנכונה לשיווק במגזר הכללי לא בהכרח תצליח (כנראה שלא) גם בשיווק למגזר החרדי.
אבל כולם מעידים, אם מתנהלים בדרך הנכונה, הפוטנציאל העסקי גדול מאד ועכשיו זו ההזדמנות לכבוש מעל מיליון לקוחות, רגע לפני שהמתחרה שלך יעשה זאת לפניך וייהנה מפירות הביכורים.
כך תבדוק האם המוצר שלך מתאים לדפוסי הקניה של המגזר החרדי
- המוצר: האם הוא מותאם למגזר החרדי? (כשרות, צניעות וכדו').
- המחיר: האם המוצר מצדיק את המחיר? (במשפחה מרובת ילדים הקניה היא הרבה יותר חכמה)
- נראות: האם אריזת המוצר / החנות מתאימה לערכים של המגזר החרדי? (תמונות של נשים/ דמויות כוכבי ילדים פחות פופולאריות כמו סופרמן, וונדרוומן וכד')
הצצה לעולם המדיה במגזר החרדי (עשה ולא תעשה)
מעל 50% מהמגזר החרדי מצהיר בגלוי שהוא גולש באינטרנט (ויש עוד כמה אחוזים שגולשים בחדרי חדרים..) אם זאת, העיתונות החרדית חזקה מאד, במיוחד בזכות השבת, בה לא ניתן לגלוש באינטרנט וכן, בני הנוער שהחשיפה שלהם לאינטרנט מוגבלת (אינטרנט מסונן, גלישה באתרים ספציפיים או ללא גלישה כלל)
אנשי שיווק הפונים למגזר החרדי יודעים כי הפרסום במגזר החרדי שונה לחלוטין מפרסום במגזר הכללי, החל מאסטרטגית המסרים המותאמת וכלה בהתאמה לשונית, מסר גלוי וסמוי ועיצוב
להלן מספר דוגמאות
- תמונות – תמונות של נשים לא מתפרסמות בעיתונים החרדיים, תמונות של גברים, ילדים וילדות עד גיל 3 – כן וגם את זה יש לבדוק בכל מדיה לגופה.
- כשרות / המלצת רבנים – מומלץ לציין בפרסום
- תאריכים – מבצעים, תאריכים ספציפיים יש לציין לפי הלוח העברי (ניתן להוסיף בסוגריים תאריך לועזי)
- הגהה נוספת – יש להשתמש במילים אלטרנטיבות למושגים שונים, במונחים שימושיים בתוך המגזר, במילים עדינות ובשפה נקיה
המילה הכתובה – אורים ותומים
במגזר החרדי, קיים צימאון אדיר ביחס למידע חיצוני כללי (גם רכילותי) ומומלץ לשתף פעולה בשמחה. מומלץ להיות פתוחים להרבה מאוד שאלות אינפורמטיביות ביחס לתכונות המוצר, לאריזה, לסמלים, למחיר, לפרסום קודם וכד'.
אם אתם רוצים לשווק למגזר החרדי בצורה הנכונה, היכונו להתאמות ושינויים ע"פ צרכי המגזר החל משדרוג כשרויות והתאמתם לפלח השוק המדויק, דרך שינוי אריזות ועד לבחירת סמלים מייצגים חדשים.
במגזר, המעריך ומוקיר את התוכן, ישנה חשיבות גדולה ליחסי ציבור – ידיעות וכתבות בעיתונים ובאתרי החדשות. משרד פרסום חרדי מנהל את מערכת הקשרים המסועפת עם מנהלי המדיות ועורכי התוכן כדי להכניס קומוניקטים ללקוחותיהם באמצעי המדיה המובילים במגזר החרדי.
עונות השנה בזווית המשווק למגזר החרדי

בעולם החרדי יש מספר תקופות מיוחדות שכדאי לשים אליהן לב בהתאם לסוג המוצר או השירות שאתם מספקים:
- חגי תשרי – החל מראש חודש אלול (זמן חזרת האברכים ובחורי הישיבות לכוללים ולישיבות) ועד לאחר חג הסוכות מתחילים להיערך לקראת החגים. בעונות אלו החנויות הומות אדם וזוהי תקופה אטרקטיבית ביותר לשיווק במגזר החרדי.
- חנוכה – ימי החופש בחנוכה והמנהג לתת 'דמי חנוכה' לילדים הם תקופה אטרקטיבית למותגי צעצועים ומותגי הלבשה (השלמת פריטים ורכישה מוגברת של בגדים במבצעי סופעונה גם לשנה הבאה).
- פורים-פסח – חודש חגים נוסף בו מרעננים את הבית לקראת האביב, מתארגנים עם משלוחי מ(ת)נות להורים, לשכנים, לצוות ועוד. גם התקופה הזו אטרקטיבית במיוחד לשיווק במגזר החרדי.
- י"ז בתמוז – ראש חודש אב – תקופה של אבל, אין שמחות, לא קונים דברים חדשים (רק 'דבר האבד', זו תקופה בה מומלץ לערוך מבצעים משמעותיים ולחזק את כח הקניה).
- תשעה באב – ראש חודש אלול – תקופת "בין הזמנים" בה יוצאים כל התלמידים בישיבות ובמוסדות לימוד אחרים לחופשה – תקופה שמנוצלת למעבר דירה, שיפוצים, חופשות, טיולים והתארגנות לקראת השנה הבאה.
לסיכום,
קיימים ניואנסים רבים בין החרדים לבין עצמם וחשיבות עליונה לתזמון ולטיימינג מסביב למעגל השנה.
לאנשים המגיעים מבחוץ קשה מאד לתפוס את כל הדקויות ולהגיב אליהם בהתאם, לכן מומלץ להתחבר ל'מתורגמן' מתוך המגזר החי את הדקויות, משרד פרסום חרדי מקצועי המכיר היטב את מכלול הקהילות והזרמים במגזר החרדי, חי ונושם את קהל המטרה ואף נמנה עליו.
בעזרת תכנית אסטרטגיה מקצועית ופעילות נכונה המשלבת פרסום, יח"צ ושיתוף פעולה מקצועי עם מובילי דעת קהל וסוכני השפעה המקובלים במגזר החרדי, תוכל לכבוש בתוך תקופה עוד מיליון לקוחות חדשים וליהנות ממגזר המספק והמתגמל ביותר בחברה הישראלית.
ברוך הבא בצל קורתנו!