כיצד המהפכה החברתית השפיעה על עולם השיווק והפרסום?
כיום, ניתן לייצר אינטראקציה עם כל אדם מסביב לעולם בקלות וללא מאמץ וכאן טמון היתרון והחיסרון של המהפכה הדיגיטלית בעולם העסקי.
היתרון (בקצרה) הכלכלי; הוא היכולת לייצר אינטראקציה ומיקור חוץ עם כל אחד. חברות ותאגידים מנצלים את ההזדמנות האדירה לפנות לשווקים גדולים בהרבה ולייצר תקשורת רציפה וצמודה עם הצרכן בכל רגע נתון.
החסרון (בקצרה) היד קצרה על המקלדת; מחאה יכולה להיווצר בתוך שעה קלה ו'שיימינג' כלפי מותג מתבטא בכיס וזה בהחלט כואב ולעתים הרסני. לדוגמה, הפוסט שהעלתה חברת האופנה h&m של ילד ממוצא אפריקני שלובש חולצה עם כיתוב בעייתי. הגולשים שראו פוסט זה כגזעני התבטאו בחריפות כלפי החברה ולמרות שהיא מיהרה להסיר את הפוסט ולהתנצל, החברה נאלצה לסגור סניפים (!!) בארצות מסוימות.
אז איך מפצחים את החיסרון ונהנים מהיתרון?
צוותים מיומנים ומנוסים אמונים על בניית דרכי הפעולה הטובות ביותר לפנות לקהל שלכם ולבנות את התכנית היעילה והנכונה ביותר לפרסום ממוקד בעזרת סיעור מוחות, יצירתיות ובניית אסטרטגיית פרסום מוכחת, פילוח קהלים ופניה מותאמת אישית.
ישנם 2 אלמנטים חשובים ומהותיים במיוחד להתנהלות בזירת פרסום זו:
- יצירת תוכן מעניין ומחבר
- מהירות תגובה
לסיכום, בעידן הנוכחי, הצרכן אקטיבי ומוביל אץ סדר היום. הוא יוצר תוכן, מנהל שיח ובוחר מה מעניין אותו. הכח שהיה בעבר בידי התקשורת עבר להמונים לכל אחד ישנה היכולת להוביל דעה ולהשפיע.
כיום, מנהלי השיווק הבינו שכללי המשחק השתנו, הזירה הפכה למאתגרת, דינאמית יותר ונפיצה כאשר טעות קטנה עלולה להוביל ל game over.
לא רק בדיגיטל!
חווית השימוש ברשת גבוהה במיוחד בזכות ההתאמה האישית של התוכן. הגולש התרגל לצרוך רק תוכן ממוקד שמדבר אליו, מעניין ומעשיר אותו והוא החל לבלות יותר ויותר שעות בגלישה ברשת.
ערוצי התוכן המסורתיים קלטו את המגמה (עיתונות, רדיו, טלוויזיה, משחקי מחשב ועוד) והחלו להתאים את עצמם ולייצר אלטרנטיבות 'חכמות' שימשכו את הצרכן/הלקוח להמשיך לצרוך תוכן אצלו.
כיום, כדי לעניין את הצרכן, אנחנו צריכים לעבוד הרבה יותר קשה, בכל הזירות ולייצר לעצמינו 'פרסונל' ולנתח מה מעניין אותו, איפה הוא מסתובב, איזה ערך מוסף אנחנו יכולים לתת לו ובאיזה שפה לדבר אליו ולהתאים את הפניה אליו באופן אישי, כדי שיקדיש לנו מזמנו.
מותגים, חברות ותאגידים הרוצים לפנות לצרכן כבר לא מסתכלים על המאקרו – מה המסר העיקרי של המוצר שלי, אלא מתמקדים במיקרו, מה מעניין את קהל היעד שלי ואיך המוצר יכול לתת לו מענה. הערך משתנה בין קבוצה לקבוצה ואנשי השיווק והפרסום שוקדים על כך ללא הרף.
המטרה – עוד מיליון לקוחות
המגזר החרדי בישראל מונה כמיליון נפש והוא פלח שוק עם פוטנציאל אדיר, נחשק ודומיננטי בקרב החברות הגדולות במשק, למה?
המגזר החרדי של ימינו. מבין עניין, חשוף למידע, מתמצא ומעודכן, נכון להשקיע, דורש תמורה מלאה להשקעה והחשוב ביותר – מנהל משק בית בקנה מידה שלא תמצאו בשום מגזר אחר. במשפחה חרדית ממוצעת יש פי 3 ילדים ממקבילתה במגזר הכללי וסל הצריכה שלה רחב ביותר…
הצרכן החרדי כבר מזמן לא פראייר ולא תצליחו לעבוד עליו, הוא מצפה שתתייחסו אליו כמו לכל לקוח, תכבדו את החוקים שלו, תתחשבו בערכים שלו ותדבר בשפה שלו והוא? ישיב לכם אימון בחזרה ויהפוך לצרכן נאמן שיבחר בכם שוב ושוב.
אל תשכחו, כי פניה או פרסום שאיננו מותאם למגזר החרדי עלול בקלות ליצור נזק במקום תועלת. תמונה מתאימה, מסר שיווקי מעצים ומחבר, שפה נקיה והיכרות עם העולם החרדי יצרו פרסום מוצלח שינצל את מלא הפוטנציאל הטמון בכח הקניה החרדי ורק אתם תרוויחו!
לסיכום, בשנים האחרונות, עוד ועוד מפרסמים ומשרדי יחסי ציבור מגלים את המגזר החרדי ופוטנציאל השיווק שגלום בו; הנשים החרדיות מנהלות קריירה מצליחה, הן מטופחות, משקיעות באופנת הילדים, דואגות לאבזור הבית והגברים? גם הם צרכנים נהדרים שמשקיעים במוצרי איכות ומפנקים את האישה והילדים במתנות.. פתאום אתה נחשף לשוק ענק שגר לצדך שהוא ללא ספק מכרה זהב של ממש.
הדרך, זה שם המשחק
עמיתים ניסו ולא הצליחו? אתם מפחדים מ'חרם' צרכנים? פשוט תעשו את זה נכון!
לעולם החרדי שפה וקודים משלו. זה לא אומר שהוא נשאר מאחורי זה החילוני, הוא מעודכן ומאוד מפוכח רק מתנהג אחרת עם חוקים, מנטליות ונורמות משלו.
יש לזכור שכמו שלא כל מוצר שכבש את אמריקה יצליח בישראל, גם לא כל קמפיין שעבד נהדר במגזר הכללי יסתפק ב'גיור' קל ויצליח במגזר החרדי. לדוגמא: משחק פלייסטיישן שהוא להיט במגזר החילוני, לא יעבור את מפתן דלתו של המגזר החרדי ואפילו לא יכנס לחנות.. מצד שני, יש ביקוש עצום למשחקי דמיון או משחקי יצירה ועוד.
שיווק למגזר החרדי הוא כזה המושתת על הקודים הצרכניים הפנימיים של המגזר, פונה לצרכן החרדי בשפתו, נמנע מנגיעה בנקודות רגישות ובלתי רצויות, ובעיקר – קולע לנקודות התורפה היותר משמעותיות בצרכנות החרדית אשר יגרמו לפרסום לרוץ קדימה ולסחוף בעקבותיו לקוחות מרוצים ונאמנים רבים.
גם את אירועי ההשקה חוגגים בנפרד ומזמינים עיתונאים ועיתונאיות, מובילות דעה מהרשתות החברתיות (כן, יש נשים כאלו! ויש נוכחות חזקה מאד של הציבור החרדי ברשתות החברתיות), ידיעות חדשותיות וכתבות תוכן עוברות 'גיור לחומרא' ונכתבות בהתאמה לערכים הרלוונטיים למגזר החרדי בשפה שמדברת אליהם.. לא יהיה כתוב בעיתון 'תשוקה' או 'חושני' אלא יעשה שימוש במילים אחרות כמו 'חוויה' 'מרגש' 'ייחודי' ועוד.
תכלס, מאחורי הקלעים משרדי הפרסום החרדים עובדים באופן זהה למשרדי פרסום כליליים, אולי אפילו קשה יותר, בונים קמפיין לפי האסטרטגיה השיווקית, מפצחים קריאטיב, יוצרים ארט מבריק וקולע בהתאם לרוח המגזר ולמגבלות הצנזורה, כותבים תוכן פרסומי אפקטיבי ויוצאים בפעילויות תוכן ופרסומות מבריקות שיגרמו לצרכן החרדי להעדיף את המוצר שלכם שוב ושוב.