העידן החדש: קורונה ו… יש גם רווח בסוף :)

כבר כשהקורונה התפרצה בסין, הבנו שמשהו בעולם משתנה, שהשווקים לא יציבים, הסחורה לא ברורה מאליה והקשיים בדרך... ובין רגע סדר יומנו התהפך על פיו והמהלומה נחתה בארצנו הקטנטונת.

רגע אחרי שווקי פורים התוססים, הקניונים העמוסים לעייפה לקראת עונת האביב-קיץ, העולם (כמעט) נעצר.בלי רחמים על אף אחד, בלי להבדיל בין עסק גדול לקטן – השוק ברגע אחד, שינה את פניו. מנהלי שיווק ומותגים עצרו את כל הפעילות, השביתו תקציבים, הסירו קמפיינים והתחילו לחשב מסלול מחדש… והאמת, שאם נסתכל קצת אחורה, ההיסטוריה מלאה משברים וצמיחות, מלחמות ותקומות – אין עידן שלא קרתה בו מהפכה ששינתה את המפה והביאה חוקי משחק חדשים לשווקים. המשבר האחרון בעידן המודרני, הוא המשבר הכלכלי של 2008, במשבר הזה – או שנפלו עמוק, או שצמחו בגדול, לא היה מי שהמשבר דלג עליו..
פרופ' ג'ון קוולץ' מבית הספר למנהל עסקים של הרווארד פרסם מאמר "שווק את עצמך דרך מיתון"  (market your way through the recession) בתקופת המשבר ההוא, עם כללים שרלוונטים גם לימינו אנו;

אז מהם שמונת הכללים שיסייעו למנהל השיווק לפעול ביעילות בימים קשים?

קודם, כל אחרי כל משבר מגיעה התאוששות, השאלה המהותית היא אינה מתי תחל ההתאוששות, אלא באיזו דרך זה יקרא;

  1. V shape recovery, הריבאונד (הצמיחה) יהיה חזק כמו הנפילה.
  2. L shape recovery,  ההתאוששות תגיע לאט ובהדרגתיות

 מנקודת המוצא הזו מציע קוולץ' שמונה עצות לחפצים לחשוב אל העתיד.

הכלל הראשון:  תהיה מוכן לכל תרחיש

זה הזמן להכין תכנית עסקית ל-12 החודשים הקרובים ולעדכן אותה מידי חודש,
לפי הנתונים העדכניים שמגיעים מהשטח (העדכון הזה חשוב כדי שהתוכנית באמת תהיה יעילה)

הכלל השני: do'nt give up

ככל שהמשבר ימשך, כך גדל הסיכוי שצרכנים יאמצו דפוסים משבריים. זה הזמן לבצע מחקר התנהגות צרכנים בזמן משבר (אם אפשרי כלכלית). חשוב להכיר את הלקוחות ואת השפעת המשבר על דפוס התנהגותם, ולהבין בתוך כמה זמן הדברים ישתנו בחזרה.

הכלל השלישי: שים לב ללקוחות הפוטנציאלים

כולם מכירים את הלקוח האידיאלי (קונה בכיף, לא רגיש למחיר, נאמן למותג), אמנם, בזמן משבר קשה יותר למצוא את הלקוחות האלה, אבל הם קיימים וצריך לטפח את הקשרים עמם.

אפשר ואפילו מומלץ 'לפטר' לקוחות לא רווחיים ומנגד לשמור על קשר חזק עם הלקוחות הטובים. בארה"ב, בזמן המשבר הכלכלי אמריקן אקספרס, ממש שלמה ללקוחות לא רווחיים 300$ כדי שיעזבו…. היא בחרה לצמצם את מאגר הלקוחות שלה, לשפר את השירות ללקוחות הרווחיים ולהבטיח לעצמה צמיחה אחרי המשבר.

הכלל הרביעי: קבלת אמון? תחזיר אהבה!

תעבור שוב על המוצר שלך, מה אתה מציע ללקוח, האם זה תואם את הDNA של החברה שלך?
האם לקוחות העוגן מאמינים במוצר שלך? ו.. בדיוק זה הזמן, לצאת עם מוצרים חדשים שיסייעו בהחזרת האמון של הלקוחות
אל תשכח, לשמור על קשר הדוק וקרוב עם הלקוח.

הכלל החמישי: והרי התחזית…

חפש את האינדיקטורים שיכולים לנבא את הדרישה למוצרי החברה שלו בעתיד הקרוב, הקשב להם אך השתמש בהגיון ובניסיון שלך.
לדוגמא, אם אתה עובד בתעשיית הרכב ואתה שומע שיש עלייה בדרישה לאלומיניום או לחומרי גלם אחרים שמרכיבים מכוניות, ייתכן שזוהי אינדיקציה ברורה לתחילת העלייה בביקוש. תהיה קשוב למצב הישיר של השוק שבו אתה פועל, אבל גם למצב חומרי הגלם המרכיבים אותו. דאג שמחסני החברה יהיו מלאים או שימולאו במהירות ברגע שתזדקק להם.

הכלל השישי: איפה אפשר להוזיל?

Best value for money (תכלס, רלוונטי תמיד…)
במיוחד כשהמשבר עולמי ותהליכי הייצור הפכו גלובליים, קיימת תנודתיות מתמדת בעלויות… בכל זאת,
תנסה לתת ללקוח שלך את המחיר הטוב ביותר, וחפש אחר עלויות נמוכות גם בזמנים טובים.

הכלל השביעי: אם אין אני לא, מי לי

מסתבר שרב העסקים יחששו מהמשבר ולא ישנו את החשיבה עד שיכריזו כי המשבר הסתיים, זו ההזדמנות, להיות נחשולים ולפעול לפי האינדיקציות שלך, קח אחריות וברגע שהשוק משתנה – תגיב מהר ונכון..

הכלל השמיני (והאחרון): אנשי השיווק הם הנכס שלך, שמור עליהם

משברים עולמיים לא היטיבו עם אנשי השיווק. תכוניות ארוכות טווח הפכו בלילה אחד לחסרות ערך. תזכור כל הזמן, אנשי השיווק הם אלה שיוכלו לייצר תוכניות, מוצרים, כלים חדשים וכל מה שיאפשר להשקיע בהרחבת האחיזה בשווקים ובמשיכת לקוחות חדשים.ֻ
בתום המשבר, תודה לעצמך ששמרת עליהם..

התמצית של כל הכללים; ערנות וניצול הזדמנויות הם המפתח לשינוי

עצרתם תקציבים? תחשבו שוב. אפשר להביא הרבה מאד ציטוטים ולכתוב סיסמאות, אבל תכלס, זה הזמן לפרסם נכון..

# בורסת הפרסום או מחירים בלעז

כמו כל דבר בעולם, גם שטחי המדיה (כן, כן, גם העיתונות) מתומחרים על הציר של ביקוש והיצע, בתקופות עומס כמו חגים, המחירים עולים ובזמן משבר.. כשכולם מכבים תקציבים.. יורדים….

# והרי החדשות....

כולם צמאים לחדשות, למידע, לבשורות (טובות), אנחנו מבקרים באתרי חדשות, במבזקים, פתאום מתעניינים בכלכלה ואפילו קוראים עיתון.. אם תביא להם הצעה טובה, הם ישמחו לשמוע..

# העפרון הכי חד בקלמר

בינינו, קריאייטיב טוב תמיד עובד
אבל כשכולם משופשפים, והבדיחות רצות ברשת, זו הזדמנות לאקסטרה חשיפה ואולי אפילו ויראליות…

# טוב שכן טוב..

קהילות (קבוצות) הפכו למקום מפלט מיידי, שם אפשר לשאול, להתייעץ או להתנחם מצרת רבים והמעורבות בימים אלו עולה בהם באחוזים גבוהים הקהילות הן כלי מדיה יעיל מאוד, מתומחר מאד נח ואפשר לנצל את ההזדמנות לעשות פעילויות מגניבות עם מעורבות של קהל היעד שלכם.

לסיכום, זו לא פעם ראשונה בהיסטוריה של מגיפה עולמית (וכנראה שגם לא האחרונה), משברים כלכליים היו והבחירה שלנו היא אם לצמוח מהם. אמנם, בתקופה כזו, נפגע מחזור ההכנסות ושורת הרווח של עסקים רבים. אבל זו לא גזירת גורל, אפשר לראות איך משברים (אפילו עליבאבא צמח בזכות מגפת הסארס..) יצרו עולם חדש ובו יש המון הזדמנויות חדשות.

element-_-05-
משרד דיגטל שמקפיץ את העסק שלך
דילוג לתוכן